רכישת זכיינות – באיזה תחום כדאי לרכוש זכיינות והם זה באמת משתלם?

השיטה שבה חברה מזכה מעניקה לזכיין זכות לשימוש בסימני מסחר ושיטות עסקיות בתמורה לתשלומים קבועים לא מתאימה לכולם. מצד שני, יש תחומים שבהם היא משתלמת מאוד.

הנה כמה טיפים שיכולים לסייע לקבל החלטה טרם רכישת זכיינות:

1. הפרדה בין סוגי זכיינות

בשלב הראשון צריך להפריד בין זכיינות למכירת מוצרי מדף מתכלים, לבין זכיינות בתחום עסקי השירותים. במכירת מוצרי מדף מתכלים יש לכאורה סיכון גבוה יותר כי הזכיין עלול לצבור הפסדים ומלאי שלא נמכר. מנגד, בזכיינות שבה המוצר הוא שירות – הסיכון נמוך יחסית. עם זאת, יש לזכור שבשני הסוגים נדרשת השקעה מסוימת המשתנה בין זכיינות אחת לשנייה, כמו למשל בגין רכישת ריהוט משרדים, מיתוג, יחסי ציבור וכן הלאה.

2. חזון הרשת

הרשת שמוכרת זכיינות צריכה להיות עם הפנים קדימה וזאת על מנת להבטיח לזכיין אופק, אסטרטגיה ויכולת פיתוח עסקי. במידה וזה לא המצב, יכול להיות שעדיף לוותר על הזכיינות ולהקים את העסק באופן עצמאי.

3. מיקומים פנויים

תפקיד הזכיין הוא לפתח כל עסק ברזולוציה מקומית ולהתוות אסטרטגיה עבור כל הרשת. בתוך כך, זכיינות יכולה להיות נכס שמניב תשואה כל עוד יש מיקומים פנויים אטרקטיביים לרשת המזכה למכירת זכיינות נוספת: ככל שמספר המיקומים הפנויים גבוה יותר, כך התשואה הפוטנציאלית של כל זכיין עולה בהתאם.

לסיכום, הזכיין הוא זה שמפעיל את הסניף ומוכר את המוצרים ואת השירותים הניתנים ללקוחות. לפיכך, כדאי למשקיעים, יזמים ואנשי עסקים לרכוש זכיינות רק בתחום שבו הם מתמחים. תחומים שבהם יש לזכיין ערך מוסף מעניקים לו יתרון ומאפשרים לו חיסכון בזמן ובכסף. כמו כן, כדאי למי שמתעניין ברכישת זכיינות להכיר מראש את חזון ואסטרטגיית הרשת ממנה מגיעה הזכיינות.