טיפים לעבודת צוות

עבודת צוות היא ערך אותו יש לטפח ולקדם בארגון. בכל עסק ישנם מחלקות ובעלי תפקידים עם מערכת של קשרי גומלין ביניהם. ללא עבודת צוות המערכת אינה מתקפדת כראוי; ישנו בזבוז של משאבי הארגון והארגון מתקשה להשיג את מטרותיו. אך הנושא של עבודת צוות רק מתחיל בזה, בפועל לעבודת צוות יש משמעויות יותר עמוקות ותועלות של סינרגיה צוותית. אך מה ניתן לעשות בכדי לשפר את עבודת הצוות? להלן כמה טיפים:

גמישות מחשבתית

על מנת לאפשר עבודת צוות, על כל אחד לנקוט בגמישות מחשבתית. המשמעות של זה היא שאסור לנו להינעל על דפוסי מחשבה ועמדות לגבי איך הדברים אמורים להתנהל. יש להפנים שיש יותר מדרך אחת. גם כאשר קופצת לכם המחשבה "אבל הדרך שלי היא הכי טובה", חשוב שתזכרו שלכל דרך ולכל רעיון יש גם יתרונות וגם חסרונות, גם חוזקות וגם חולשות.

התמודדות עם ניגודי אינטרסים

הרבה פעמים ישנם ניגודי אינטרסים בתוך הארגון, דבר אשר יכול להיות הרסני ומסוכן. ניגודי האינטרסים, המביאים לקונפליקטים, נובעים מהסתירה בין צורכי הפרט לצורכי הארגון. למשל כאשר מטרת העל היא לשפר משהו בארגון. אבל מטרת הפרט יכולה להיות דווקא לקחת את הקרדיט על ההצלחה; כך נוצרת דינמיקה הרסנית. על המנהל לדעת כיצד לשלוט במצבים אלו ולתת לכל אחד מחברי הצוות להרגיש שתרומתו האישית חשובה להצלחת הפרויקט.

ישיבות צוות

עצם הזימון לישיבות צוות כבר משיג תוצאות חיוביות. נסו לדמיין את המצב בו כל אחד מקבל חבילת הוראות מהמנהל וכך מתחיל את יום העבודה. במצב כזה העובד רק מעוניין בהגשמת מטלותיו האישיות. עבודת צוות וטובת הארגון בכלל אינם נלקחים בחשבון. אך בואו נדמיין מצב אלטרנטיבי בו המנהל מזמן את כולם לישיבת צוות בה מדברים על הפרויקט/היעדים וכל אחד מקבל מטלות ותחומי אחריות עבור הפרויקט. בצורה זו יוצרים חזון משותף והופכים את העובדים לצוות הפועל יחדיו.

תקשורת והקשבה

תקשורת והקשבה הם אינם סעיף בפני עצמו, אלא משהו שצריך לבוא לידי ביטוי בכל שלב ושלב. זה מתחיל קודם כל עם המנהל שצריך לדעת להיות קשוב לעובדיו ואחר כך בעובדים שגם צריכים לפתח את מיומנויות התקשורת אחד עם השני. תקשורת והקשבה הם אינם דברים פשוטים, לפעמים סיטואציות שאינן נוחות. רק חשוב לזכור שאת כישורי התקשורת ניתן לפתח ולשפר וכדאי להשקיע מאמצים בכיוון זה, בלי תקשורת טובה אין כלום! במקרים רבים יהיה מומלץ להזמין חברה חיצונית אשר תבצע פעילות גיבוש שיעסוק בתקשורת והקשבה.

שייכות

על מנת לעודד את עבודת הצוות חשוב לתת לעובדים תחושת שייכות לקבוצה ולארגון בכללותו. כאשר העובד מרגיש שהוא חלק ממשהו גדול הוא יותר מחויב לתהליכים הפנימיים.

מעסיקים המבינים את חשיבותה של עבודת הצוות בארגון יכולים לפנות לעזרה מקצועית ולקיים סדנאות שונות המיועדות לעובדים ובהן עוסקים בפעילויות המחזקות את עבודת הצוות ושיתוף הפעולה בין חברי הארגון. הסדנאות מאפשרות להכניס את העובדים לאווירה אחרת, המנותקת מהמציאות הארגונית ושם להנחיל להם את הערכים של עבודת צוות אשר בסופו של דבר תתרום לסביבה הארגונית.

פעילות גיבוש