האם כדאי להכניס שותף לעסק?

הכנסת שותף משנה בצורה דרמטית את מבנה הפעילות וחלוקת הרווחים של עסקים קטנים, בינוניים וגדולים. מצד שני, אי אפשר להתעלם מהיתרונות של שותף פעיל ויש מקרים שבהם הוא עושה את ההבדל בין הצלחה וכישלון.

אז האם כדאי להכניס שותף לעסק? הנה כמה שיקולים שיעזרו בקבלת החלטה נכונה:

1. בדיקת הערך האסטרטגי של השותף

כדאי להכניס שותף רק אם הוא מביא איתו ערך אסטרטגי ברור. המשמעות היא שאין טעם להכניס שותף רק כי הוא נחמד, חבר או קרוב משפחה. ערך אסטרטגי בא לידי ביטוי ביכולת של השיתוף ליצור קשרים חדשים ולהביא איתו לקוחות. לחילופין, ערך אסטרטגי יכול להימדד בהון העצמי של השותף וביכולתו לפתור בעיית תזרים מזומנים או סירוב לקבלת הלוואה.

2. תמחור שווי העסק

הערכת שווי אמינה מאפשרת לבחור את השותף המתאים ולהימנע מטעויות נפוצות. הערכת שווי של מפעל קרטונים מתבצעת בצורה שונה מאשר הערכת שווי של חברת הייטק, אך הפרמטרים לחישוב זהים: חובות קיימים, נכסים, מלאים, רווחים קיימים ופוטנציאל הרווח העתידי על בסיס הלקוחות וכמובן העסקאות שבהן העסק מתמחה. על בסיס הערכת השווי קל יותר לדעת מתי והאם כדאי להכניס שותף, או מה תהיה התועלת שלו בטווח הקצר והארוך.

3. התאמה בין השותפים

לסיכום, הכנסת שותף היא מהלך דרמטי שמשנה את העסק מהבסיס. על מנת לדעת האם כדאי אכן לעשות זאת – צריך לבדוק ערך אסטרטגי, לתמחר את שווי העסק ולבדוק התאמה בין הצדדים.